czwartek, 27 marca 2014

Uszczelnianie półosi


Każdy użytkownik Maluszka spotkał się na pewno z problemem wycieku oleju przekładniowego ze skrzyni biegów poprzez uszczelnienia półosi. Odpowiadają za to dwa czynniki: zużycie gumowych uszczelnień i wytarcie metalowych półosi. To pierwsze następuje co jakiś czas i jest zupełnie normalne. Guma twardnieje pod wpływem oleju, temperatury, wody i innych czynników zewnętrznych. Wyciera się, pęka i co jakiś czas należy te uszczelnienia zmienić. Jest to normalna czynność serwisowa. 
Gorzej, gdy wymiana uszczelnień nie pomaga, bo wytarte są półosie, które z biegiem lat i przejechanych kilometrów "odchudzają" się właśnie na skutek tarcia przylegających gumowych uszczelnień.
W takim wypadku wycieki nastpują nawet natychmiast po założeniu nowych uszczelnień. 

Montowany standardowo zimmering ma wymiar 35x25x8,5mm. 
Przy czym 35 to średnica zewnętrzna, 25 wewnętrzna a 8,5 to wysokość.
Zatem jeśli półoś stała się węższa, należy zamontowac ciaśniejsze uszczelnienie. Kupujemy dwa zimmeringi o wymiarach 35x24x8,5 mm  (czyli ciaśniejsze wewnątrz o 1 milimetr). Cena takiego elementu to 5 zł/szt (dane na marzec 2014, sklep z łozyskami na ulicy Sobieszowskiej w Jeleniej Górze):



W celu podmiany oryginalnych zimmeringów na ciaśniejsze, trzeba zdemontowac aluminiowe tuleje znajdujące się w gumowych osłonach. Osłony należy wywrócic na "lewą" stronę i tuleje po prostu delikatnie wyciągnąć. Należy to zrobic na tyle ostrożnie, aby nie spowodować uszkodzenia gumy. Tuleje trzymają się na miejscu za pomoca grubszych kołnierzy. 


Po wyjęciu tulei unieruchamiamy ją i wybijamy fabryczny zimmering. Dobrze zrobic to ostrożnie aby go nie uszkodzić, bo zawsze może się do czegoś przydać. Po wybiciu odwracamy tuleję "do góry nogami" i nabijamy zakupiony zimmering:


Następnie aluminiową tuleje mocujemy z powrotem w gumowej osłonie tam gdzie jej miejsce, i tak wyglądają usprawnione uszczelniacze przed montażem:


Montaż:

Fotografia ślubna Jelenia Góra

Na początek podnosimy Malucha z tej strony, zktórej zamierzamy wymieniac uszczelnienie. Pamiętajcie o zabezpieczeniu, na przykład drewnianym klockiem na wypadek gdyby lewarek nagle puscił:



Przystępujemy do montażu. Będą potrzebne dwa klucze 10 i 13, płaski śrubokręt, szmata, smar do łozysk i mogą przydać się kombinerki. Kluczem 13 odkręcamy 4 śruby na zabieraku:





Następnie "dziesiątką" odkręcamy 4 śruby mocujące gumową osłonę i zdejmujemy ją. Ukazuje się bieżnia zimmeringu pracującego na półosi. Widać, ze swoje przeżyła i jest trochę wyślizgana:



W celu zamontowania nowych osłon powtarzamy powyższe czynności w odwrotnej kolejności pamiętając o dokładnym oczyszczeniu z brudu i rdzy. Aby nie uszkodzić nowego uszczelniacza zanim jeszcze zacznie pracować, warto posmarować zimmering oraz całą półoś dowolnym olejem. Jeśli Wasze półosie nie są gładkie, bo pokrywa je na przykład rdza, należy ich powierzchnię wyczyścic papierem sciernym. Przy montażu pamiętajcie o napakowaniu na frez zabieraka solidnej ilosci smaru. 





3 komentarze:

  1. pomyłke masz w wymiarze uszczelniacza powinno być 35x24x8,5

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście, że tak. Dzięki Marcin !

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki bardzo, teraz juz sobie sam poradzę bez mechanika, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń