czwartek, 27 marca 2014

Uszczelnianie półosi


Każdy użytkownik Maluszka spotkał się na pewno z problemem wycieku oleju przekładniowego ze skrzyni biegów poprzez uszczelnienia półosi. Odpowiadają za to dwa czynniki: zużycie gumowych uszczelnień i wytarcie metalowych półosi. To pierwsze następuje co jakiś czas i jest zupełnie normalne. Guma twardnieje pod wpływem oleju, temperatury, wody i innych czynników zewnętrznych. Wyciera się, pęka i co jakiś czas należy te uszczelnienia zmienić. Jest to normalna czynność serwisowa. 
Gorzej, gdy wymiana uszczelnień nie pomaga, bo wytarte są półosie, które z biegiem lat i przejechanych kilometrów "odchudzają" się właśnie na skutek tarcia przylegających gumowych uszczelnień.
W takim wypadku wycieki nastpują nawet natychmiast po założeniu nowych uszczelnień. 

Montowany standardowo zimmering ma wymiar 35x25x8,5mm. 
Przy czym 35 to średnica zewnętrzna, 25 wewnętrzna a 8,5 to wysokość.
Zatem jeśli półoś stała się węższa, należy zamontowac ciaśniejsze uszczelnienie. Kupujemy dwa zimmeringi o wymiarach 35x24x8,5 mm  (czyli ciaśniejsze wewnątrz o 1 milimetr). Cena takiego elementu to 5 zł/szt (dane na marzec 2014, sklep z łozyskami na ulicy Sobieszowskiej w Jeleniej Górze):



W celu podmiany oryginalnych zimmeringów na ciaśniejsze, trzeba zdemontowac aluminiowe tuleje znajdujące się w gumowych osłonach. Osłony należy wywrócic na "lewą" stronę i tuleje po prostu delikatnie wyciągnąć. Należy to zrobic na tyle ostrożnie, aby nie spowodować uszkodzenia gumy. Tuleje trzymają się na miejscu za pomoca grubszych kołnierzy. 


Po wyjęciu tulei unieruchamiamy ją i wybijamy fabryczny zimmering. Dobrze zrobic to ostrożnie aby go nie uszkodzić, bo zawsze może się do czegoś przydać. Po wybiciu odwracamy tuleję "do góry nogami" i nabijamy zakupiony zimmering:


Następnie aluminiową tuleje mocujemy z powrotem w gumowej osłonie tam gdzie jej miejsce, i tak wyglądają usprawnione uszczelniacze przed montażem:


Montaż:

Fotografia ślubna Jelenia Góra

Na początek podnosimy Malucha z tej strony, zktórej zamierzamy wymieniac uszczelnienie. Pamiętajcie o zabezpieczeniu, na przykład drewnianym klockiem na wypadek gdyby lewarek nagle puscił:



Przystępujemy do montażu. Będą potrzebne dwa klucze 10 i 13, płaski śrubokręt, szmata, smar do łozysk i mogą przydać się kombinerki. Kluczem 13 odkręcamy 4 śruby na zabieraku:





Następnie "dziesiątką" odkręcamy 4 śruby mocujące gumową osłonę i zdejmujemy ją. Ukazuje się bieżnia zimmeringu pracującego na półosi. Widać, ze swoje przeżyła i jest trochę wyślizgana:



W celu zamontowania nowych osłon powtarzamy powyższe czynności w odwrotnej kolejności pamiętając o dokładnym oczyszczeniu z brudu i rdzy. Aby nie uszkodzić nowego uszczelniacza zanim jeszcze zacznie pracować, warto posmarować zimmering oraz całą półoś dowolnym olejem. Jeśli Wasze półosie nie są gładkie, bo pokrywa je na przykład rdza, należy ich powierzchnię wyczyścic papierem sciernym. Przy montażu pamiętajcie o napakowaniu na frez zabieraka solidnej ilosci smaru. 





15 komentarzy:

  1. pomyłke masz w wymiarze uszczelniacza powinno być 35x24x8,5

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No ale podał jaki uszczelniacz powinien być. Nie rozumiem a jaka pomyłkę chodzi

      Usuń
  2. Oczywiście, że tak. Dzięki Marcin !

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki bardzo, teraz juz sobie sam poradzę bez mechanika, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolego jaki w końcu montować simmering? 24x35x7 czy 24x35x8.5? Bo w opisie jest jedno a na zdjęciu drugie. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. lepiej włożyć,7" -ftedy warga jest w innym miejscu.Obecnie tuleje są z tworzywa.Guma jest szajs.Dziadowski imperializm unijny zdiął kontrole jakości!!!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo popularny problem wśród kierowców popularnego Malucha. Całe szczęście,że naprawienie tego defektu nie jest jakieś specjalnie kosztowne i skomplikowane. Ten samochód ma to do siebie,że nie ma w nim nic skomplikowanego.

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak przykręcić czwartą górną śrubę uszczelniacza prawej półosi, przecież tam nie sposób włożyć ręki żeby ją w ogóle zachwycić, wszystko dookoła zawadza, a co dopiero operować kluczem ? pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grzechotka z przedłużeniem. U mnie podziałało.

      Usuń
    2. Dokładnie tak.
      U mnie wcześniej jakiś geniusz tego nie przykręcił wcale.
      Grzechotka z przedłużką i powolne dokrecanie o 1/8 obrotu

      Usuń
  8. Właśnie zamawiam simeringi 24x35x7 bo olej leje z uszczelniaczy niemiłosiernie

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten post bardzo mi pomógł

    OdpowiedzUsuń
  10. Taka niby mała rzecz a jak istotna.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym kierowcą, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę za kierownicą, pomoc drogowa to usługa, która zawsze może okazać się niezbędna. http://eurohol.pl/ to firma, która oferuje pełen zakres usług w tej dziedzinie. Dzięki nim, nawet najtrudniejsza awaria nie będzie dla Ciebie problemem.

    OdpowiedzUsuń